maandag 27 mei 2019

Zondag 10 juni 2018: Imperial War museum in Duxford

Na een voor Maarten doorwaakte en voor mij een iets betere nacht reden we naar het Holiday Inn hotel in Colchester. We hadden verzonnen om niet op de boot te ontbijten (duur en niet lekker vonden we de laatste keer), maar naar het Holiday Inn hotel in Colchester te rijden. Daar namen we voor 7,95 een continental ontbijt en dat was een goede beslissing.
We hadden ook niet zoveel keus, want op zondag is er om half 8 ’s morgens nog niet zoveel open. Ze waren dan ook nogal verbaasd dat ze zo vroeg ontbijtgasten kregen en we waren de eersten, maar we werden hartelijk ontvangen.

Imperial War museum in Duxford

Maarten wilde graag onderweg naar het Imperial War museum in Duxford  en dat ging om 10 uur open. Door lang te ontbijten en een toeristische route te rijden kwamen we daar om 9.50 uur aan. Het parkeerterrein stond al flink vol, maar binnen merkte je niet zoveel van drukte. Het is er dan ook nogal groot. Als je van vliegtuigen houdt is het een erg leuk museum, want er zijn er nogal veel. Ik vond met name de oude vliegtuigen leuk en de afdeling waar je meer te weten kunt komen over het leven op de basis in Duxford eraan toeging.

Het vliegveld is speciaal voor de oorlog aangelegd. Maarten miste vooral uitleg bij de dingen die hij interessant vond. We vermaakten ons er tot de lunch en aten ter plekke een sausageroll met een bakje friet. Rond 1 uur gingen we verder richting camping. We stopten nog even bij een supermarkt om wat boodschappen te doen en kwamen om 5 uur bij camping The hideaway@Baxby Manor in Husthwaite in de buurt van York.

Toegang: online tickets volwassene £18, kind £ 9

Camping The hideaway@Baxby Manor in Husthwaite

De camping zag er erg mooi uit en had ruime plaatsen. Naast ons stond een enorme tipi die was gebruikt voor een bruiloft de dag ervoor. In de paar dagen erna werd de hele boel afgebroken. Alleen direct naast ons stonden buren (enorme kletskousen) en de schattige huisjes op het terrein waren ook vaak bezet. We hadden dus heerlijk ruimte om ons heen en we mochten ook nog vuur stoken. Dat was een van de redenen om op deze camping te gaan staan. We kochten voor 10 pond 2 zakken hout (6,95 per stuk) en konden toen de tent stond nog net even in het inmiddels doorgebroken zonnetje zitten.

Heerlijk! Overdag was het best koud geweest en ook toen de zon weg was werd het direct koud. Dit kwam vooral omdat er veel wind stond (die nog ongeveer 1,5 week zou aanhouden). Nadat we klaar waren met de barbecue staken we het vuur aan. De vuurbakken zijn hier ingegraven en dat maakt dat je een lekker cowboyvuurtje kunt stoken.

Met een fleece dekentje over de stoelen, een trui en het kampvuur was het heerlijk vertoeven. We zaten direct in vakantiestemming. Opvallend vonden we dat het niet helemaal donker werd ’s nachts. Rond een uur over 11 was het wel aan het schemeren, maar het was (zelfs bewolkt) echt nog licht in de lucht.